ساتراسیون ریشتر تیوب

ساخت بدنه ساتراسیون ریشتر تیوب/تیوپ 1500 تنی با طراحی شرکت putsch

توضیح: دراین مقاله منظور از گاز، گاز CO2 حاصل از احتراق سوخت و تکلیس سنگ آهک در کوره آهک و منظور از آهک، اکسید کلسیم(CaO) یا هیدروکسید کلسیم/ شیرآهک(Ca(OH)2) می باشد.

بیش از 100 سال است که شربت استخراج شده از خلال چغندرقند به روش گاز و آهک تصفیه می شود. روش های زیادی برای جایگزینی بررسی و آزمایش شده است ولی هیچکدام مانند روش گاز و آهک مقرون به صرفه و کاربردی نبوده است. بنابراین در روش گاز-آهک ایده های مختلف بررسی و ارائه شد. نظیر کلاسیک قدیم و جدید، Putsch ،BMA، برانشویگ، sz/rt ،Door و غیره. با وجود تفاوت هایی که تمامی این روش ها با هم دارند در دو مورد مشترکند: ماده تصفیه کننده که به شربت اضافه می شود، آهک است و جهت جداسازی آهک از شربت در برج های اشباع یا ساتراسیون به آنها گاز CO2 تزریق می شود.

Ca(OH)2 + CO2  = CaCo3 + H2O

آهک اضافه موجود در شربت در واکنش با گاز CO2 تبدیل به کربنات کلسیم رسوبی و آب می شود، کربنات کلسیم در شربت به صورت نامحلول در آمده و در بخش فیلتراسیون از شربت جدا می شود و شربت تصفیه شده یا شربت رقیق تولید می شود.

در تمام روش های تصفیه شربت، برج های اشباع یا ساتراسیون ها پایه ثابت و اجزای جدایی ناپذیر هستند که عوامل زیادی بر عملکرد صحیح آنها تاثیر گذارند، عواملی نظیر: اندازه حباب های گاز CO2، میزان گاز CO2 مصرفی در آنها، درجه خلوص گاز CO2، رسوب گذاری کربنات کلسیم بر روی گاز پخش کن ها و سیستم سیرکولاسیون شربت و تشکیل کریستال های درشت جهت فیلتراسیون بهتر.

شرکت Putsch که یکی از بزرگترین شرکت های فعال در صنعت قند در دنیا می باشد، موفق به اختراع و نوآوری جدیدی در برج های اشباع/ساتراسیون شد که اصطلاحا به آن ریشتر تیوب(تیوپ) گفته می شود. این سیستم مزایای فراوانی دارد از جمله:

1-حذف پمپ های سیرکولاسیون شربت و جایگزینی آن با سیستم سیرکولاسیون داخلی و طبیعی با جریان گاز و کاهش مصرف انرژی الکتریکی به دلیل حذف پمپ های سیرکوله

2- تشکیل حباب های ریز گاز CO2 و کاهش مصرف CO2  بدلیل سطح تماس بیشتر حباب های ریز گاز

3- درشت تر تشکیل شدن کریستال های گل کربنات کلسیم

4- جلوگیری از رسوب گذاری گل کربنات کلسیم بر روی شیارهای خروج گاز و گاز پخش کن ها و عدم نیاز به توقف خط تولید جهت تخلیه و رسوب زدایی در بهره برداری های بلند مدت

برخلاف آنچه برخی دوستان و سازندگان ماشین آلات صنایع قند تصور می کنند، ریشتر تیوب تنها یک سیستم گاز پخش کن نیست و کپی برداری و ساخت کورکورانه نه تنها باعث ضرر و زیان و دور ریز سرمایه کارخانه خواهد بود، بلکه قطع به یقین باعث توقف خط تولید و به ناچار بازگشت به سیستم قدیمی کارخانه خواهد شد. کما اینکه در بسیاری از کارخانه ها این اتفاق افتاده است.

مجموعه ایی از پارامترها در طراحی یک سیستم ساتراسیون ریشتر تیوب/تیوپ موثر می باشد و طراحی برای هر کارخانه منحصر به فرد می باشد. شرکت آبگینه شهد آبادیس با داشتن تجربه های عملیاتی و اجرای موفق در این زمینه و در اختیار داشتن نقشه های اصلی شرکت پوچ(Putsch) جهت ظرفیت های مختلف آمادگی خود را جهت اجرای این پروژه در کارخانه های قند و شکر اعلام می دارد.

اجرای پروژه ریشتر تیوپ در کارخانه قند پارس

اجرای پروژه ریشتر تیوب نیازمند ساخت سالن تولید و فضای سرپوشیده و اسکلت فلزی جهت نصب نمی باشد، بلکه تمامی بدنه ها شامل آهک خور ها و بدنه های ساتراسیون بر روی فونداسیون مناسب و هم سطح زمین قابل نصب هستند.

البته لازم به ذکر است که اجرای این طرح به موازات سیستم تصفیه شربت قدیمی کارخانه می باشد و راه اندازی آن منوط به خارج شدن سیستم قبلی نیست، کارفرما پس از اینکه اطمینان کامل حاصل نمود که سیستم جدید تمامی انتظارات را برآورده می سازد پس از طی چند بهره برداری می تواند سیستم قدیمی را از کارخانه خارج نماید.