آپارت پخت با بدنه حرارتی لانه زنبوری

آپارات های پخت شکر تجهیزاتی هستند که جهت پخت شکر و تشکیل دانه های شکر در شربت تحت خلا و با حرارت بخار کار می کنند. نقش اصلی خلا در آپارات های پخت کاهش دمای جوش از حدود 110-105 به کمتر از 80 درجه سانتیگراد می باشد. در قسمت پائینی آپارات های پخت یک مبدل حرارتی پوسته لوله ایی یا صفحه ایی وجود دارد که وظیفه آن انتقال حرارت از بخار به شربت در حال پخت می باشد(عکس پیوست شده).

در طراحی های دهه 50 و 60 میلادی سطح حرارتی آپارات های پخت به حجم آپارات عدد ثابت 3/5 تا 5/2 متر مربع به متر مکعب پخت در نظر کرفته می شد. این عدد از سطح حرارتی جهت استفاده از بخارهایی با فشار 1/2-0/8 بار که از سر بخارهای بدنه های اول و دوم اوپراسیون در دسترس بود، عدد مناسبی بوده و نیاز کارخانه را تامین می کرد. ولی بعدها با اهمیت پیدا کردن صرفه جویی در مصرف انرژی و سوخت و افزایش تعداد بدنه های اوپراسیون از سه و چهار بدنه ایی به شش و هفت بدنه ایی و استفاده از بخارهای کم فشارتر و کم حرارت تر این نیاز احساس شد که نسبت سطح حرارتی به حجم آپارات ها از عدد 3/5 تا 5/2 متر مربع به متر مکعب افزایش پیدا کرده و حتی به عدد 12 متر مربع برای هر متر مکعب از آپارات تغییر پیدا کند، که حتی امکان استفاده از بخارهای با حرارت 80 درجه سانتیگراد مهیا گردد. هم زمان با انجام این تحولات در صنعت شکر اروپا پس از انقلاب صنعتی دوم، شرکت بوکاولف آلمان با ارائه یک طرح مبتکرانه و ثبت اختراع توانست ضمن کاهش هزینه های ساخت و سرمایه گذاری اولیه، سطح حرارتی آپارات ها را به طور چشمگیری افزایش دهد و آن چیزی نبود جز طرح لانه زنبوری آپارات های پخت شکر که همانطور که از نام آن مشخص است با الهام گیری از شکل کندوهای عسل طراحی و ساخته شده است. از محاسن این طرح می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1-افزایش میزان سطح حرارتی با توجه به نزدیک تر شدن فاصله لوله ها به یکدیگر در حجم ثابت آپارات

2-صرفه جویی در هزینه ساخت آپارات و حذف صفحات مشبک 25 تا 30 میلیمتری پائین و بالای بدنه حرارتی

3-امکان استفاده از لوله های استیل با ضخامت 1/8 میلیمتر بجای لوله های آهنی 3 میلیمتری و جایگزینی جوش نفوذی آرگون بجای والس.

4-باقی نماندن پخت بر روی سطح حرارتی و کاهش زمان شستشوی آپارات

5-افزایش سرعت پخت و افزایش ظرفیت واحد طباخی در شرایط یکسان

6-امکان تغییر آپارات های قدیمی به لانه زنبوری و همزمان افزایش ظرفیت و افزایش حجم آپارات تا 40 درصد و استفاده از بدنه قدیمی آپارات

شرکت آبگینه شهد آبادیس با در اختیار داشتن دانش فنی و تجربه عملیاتی این نوع پروژه ها و ساخت آپارات های متعدد از ظرفیت های 40 تن تا 60 و 75 تن لانه زنبوری، آمادگی خود را جهت تبدیل و افزایش ظرفیت آپارات های قدیمی به لانه زنبوری اعلام می دارد.

همچنین نصب همزن های نسل جدید مطابق با ظرفیت و نیاز آپارات های پخت با دانش روز دنیا از دیگر تخصص های این شرکت می باشد.

در صورتیکه قصد افزایش ظرفیت در کارخانه را دارید و با مشکل اضافه کردن آپارات پخت روبرو هستید، پیشنهاد می کنیم سطوح حرارتی آپارات های قدیمی کارخانه را با نوع لانه زنبوری تعویض کنید تا به ظرفیت مورد نظر(تا 40 درصد افزایش ظرفیت) برسید.